بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کنترل سالمونلا در خوراک دام توسط اکسیدین

 


مرغ

چرا کنترل سالمونلا اهمیت دارد؟

مهار کامل سالمونلا در جریان تولید خوراک طیور نیاز به دقت و توجه کامل دارد. علی رغم دقت در تهیه ی منابع، انتظار می رود که برخی از مواد خام وارد آسیاب شده و آن را آلوده نماید.

هنگامی که نوبت استفاده از فناوری های تغذیه ای برای کاهش سالمونلا در سیستم تولیدات طیور می رسد، همه ی افراد دخیل باید از خود بپرسند که: «آیا ما به راستی درباره ی این کار جدی هستیم؟ یا فقط دلمان می خواهد که این کار را انجام دهیم و بیش از آن کاری نمی کنیم؟ و اگر در این راه جدی هستیم، آیا ابزار مناسب این کار مثل داشتن یک ضدعفونی کننده موثر و قابل اتکا و البته کم هزینه، بخصوص بی خطر و بی ضرر برای انسان و دام و محیط زیست دراختیار داریم یا خیر؟

خوراک طیور

شروع مهار سالمونلا، نگهداری خوب از سالن ها است:

همه قسمت های آسیاب را باید تمیز و پاکیزه و در نهایت ضدعفونی شده نگه داشت. برای نمونه، گردوغبار می تواند سالمونلا را با خود حمل کند و خود واسطه ی رشد برای عموم میکرواورگانیسم ها باشد. بنابراین، باید گرد و غبار از روی سطح پاک شود.

همچنین اتاق های داخلی آسیاب نباید مکانی برای تلنبار شدن زباله ها، قطعه های استفاده شده و ته مانده ها گردد. تشریح کننده های کلیدی یک آسیاب واژه هایی مانند تمیز، مرتب، پاکیزه هستند، جایی که در آن مهار و کنترل باکتری ها یک اولویت است. در هیچ بخشی از آسیاب نباید پرنده های وحشی لانه کرده باشند.

اگر مخزن های روباز و صاف داشته باشیم، باید بسته نگه داشته شده باشد و از ورود هر گونه جانوری به آن محافظت شود. این کاری دشوار است و همه ی مخازن رو باز را باید سرانجام تبدیل به مخازن دربسته و محفوظ کرد. طبیعتا، مهار جوندگان، و ترجیحا حذف آن ها می باید یکی دیگر از اولویت های ما باشد تا جدیت در مهار سامونلا رعایت گردد.


خود را برای رو به رو شدن با مواد خام سالمونلا مثبت، آماده کنید

پایش عناصر ورودی به آسیاب و گزینش (یا حذف، بسته به نتایج آزمایش ها) از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال باید تشخیص دهیم که مواد خام ورودی به آسیاب می باید گهگاهی سالمونلا مثبت باشند.

به خوبی و با سند و مدرک مشخص شده است، محصولات مشتق از حیوانات حامل بزرگترین چالش ها هستند، اما دیدن نمونه های آلوده ی ذرت، محصولات جانبی ذرت، خوراک سویا، محصولات جانبی گندم و حتی چربی مایع نیز عجیب نیست. اگر برنامه ی پایش شما نتایج مواد خام مثبت را در زمان ها و دوره های منظم آشکار نکند، این احتمال هست که شما آزمایش های منظم و کافی را انجام نمی دهید، یا تکنولوژی های لازم حساس را به اندازه ی کافی به کار نگرفته اید. در صورت تمایل به تعیین نقطه ضعف های موجود، می توانید آزمایشات را کسب اطمینان کامل از نتایج ادامه دهید. مگر اینکه هماهنگی خصوصی میان عرضه کننده و سازنده ی خوراک انجام گرفته باشد، به جز این موضوع، هیچ قانون تجاری درباره ی عناصر گیاهی یا سبزیجاتی برای سالمونلا وجود ندارد. بنابراین نیاز است که عملکرد عرضه کننده به واسطه ی پایش های خود شما پشتیبانی و پیگیری گردد.


اکسیدین : ارزانترین روش ضد عفونی خوراک دام و طیور

علی رغم همه ی تلاش های خوب در انتخاب و ردگیری مواد خام، هنوز عناصری پیش خواهند آمد که به درون میکسر راه پیدا می کنند و متاسفانه حاوی سالمونلا هستند. گرمادادن یکی از گام های کشنده ی حیاتی است. اما موثر ترین راه برای کنترل آلودگیهای میکروبی، استفاده از ضد عفونی کننده های سطح بالا همچون اکسیدین است که در صنایع آرال شیمی، تحت استانداردهای روز جهانی تولید می شود. اکسیدین در مقایسه با سایر ضدعفونی کننده ها موثر و کم هزینه می باشد.


کولر باید تمیز باشد:

اگرخوراک هنگام وارد شدن به کولر با هوای آلوده برخورد کند، گام حرارت جذابیت کمتری خواهد داشت. به همین دلیل است که کولر باید منبع تامین هوای اختصاصی متعلق به خود را داشته باشد. این نوع هوای اختصاصی کولر از بخشی از آسیاب که کمترین احتمال آلودگی دوباره توسط باکتری های موجود در هوا را داشته باشد تامین می گردد.

در حالت ایده آل هوای فیلتر شده از بالای آسیاب یا از جایی که گردوغبار ندارد تامین می گردد. صرف نظر از نوع روش تمیز کردن هوا، خود کولر نمی تواند یک محفظه ی باز برای کشیدن هوا از محوطه ی آلوده و کثیف باشد. اکسیدین می تواند کمک بسیار موثر در ضدعفونی هوای کولر باشد. این محلول به صورت مه پاش یا تولید ابر سرد مورد استفاده قرار می گیرد.


دستگاه خوراک طیور

مناطق تمیز و آلوده ی آسیاب:

هنگامی که صحبت از سالمونلا هست، مناطق ضدعفونی نشده آسیاب، همان مناطق پذیرش مواد خام، انبار، خردکننده، وزن کننده و باسکول و همه ی بالابرهای متصل و تونل های مرتبط به این فضاها می باشند.

بنابراین، مناطق تمیز شامل این مکان ها هستند: شوت خروجی آسیاب پلت، کولر، خردکننده (crumbler)، خوراک آماده شده، مخزن خوراک آماده شده و بالابرهای تخلیه ی بار.

رفت و آمد انسانی باید از منطقه ای کثیف به منطقه ای تمیز در درون آسیاب محدود گردد. اگر این مناطق دیوار یا موانعی داشته باشند که آن ها را از هم جدا کند، یکی از مزایای بزرگ به شمار می رود.


سایر روش های کنترل سالمونلا:

سیستم های تهویه هوای مناسب نیز قابل استفاده هستند. این دستگاه ها از طریق اعمال فشار هوا از درون، از ورود آلودگی از سوی بخش های کثیف جلوگیری کنند. مخازن درگاه های تخلیه بار نیز می توانند دارای هوای پرفشار از درون باشند همراه با درهایی که به طور خودکار و در طی فرآیند پیاده کردن بار بسته می شوند. مهار جریان هوا یکی از فاکتورهای حیاتی برای بهداشتی نگه داشتن خوراک از آلودگی توسط سالمونلاست.

نگرانی های مربوط به انواع آلودگی های میکروبی تولید کنندگان خوراک دام و انبار داری آنها با استفاده از ضدعفونی کننده های سطح بالا مثل اکسیدین کاهش می یابد.

استفاده از اکسیدین موثر ترین و ارزانترین روش ضدعفونی خوراک دام و طیور و البته بی خطر ترین روش برای انسان و دام است. چرا که ضد عفونی کننده صنعتی سطح بالای اکسیدین، ارگانیک است.جهت مشاهده مقاله اصلی این مطلب به سایت www.aralshimi.com مراجعه نمایید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده