بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اکسیدین در رنگ زدایی صنایع نساجی

اکسیدین در رنگ زدایی صنایع نساجی

فاضلاب نساجی به عنوان یکی از صنایع مهم تولید کننده فاضلاب صنعتی ، به دلیل حجم پساب صنعتی بالا و وجود عوامل مضر محیط زیستی که در ادامه ذکر خواهد شد از صنایع قابل توجه درتصفیه فاضلاب صنعتی به شمار می رود. پیشرفت و توسعه تکنولوژی در جوامع صنعتی و در حال رشد که از یک منظر و دیدگاه برای مردم آن جوامع رفاه و آسایش به ارمغان آورده است ولی از جنبه دیگر صدمات و ضررهایی به محیط زیست آنها وارد نموده که بعضی وقت ها فاجعه آفرین ودر بیشتر موارد امکان جبران ضایعات وارده به اکوسیستم پیرامونی را ناممکن ساخته است. برهم زدن موازنه فعال اکوسیستم منتج به نابودی و از بین رفتن گونه های مختلف جانوری و گیاهی شده است و یا آنها را در آستانه نابودی قرار داده است. محصول ناخواسته صنعت و یا محصول جانبی فعالیت های صنعتی، ایجاد آلودگی یا آلودگی به معنی وسیع کلمه است. با توجه به اینکه کلیه صنایع به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم و با شدت و ضعف نیاز به آب دارند. آب مصرفی آنها با توجه به نوع صنعت و نوع محصول تولیدی تقریبا باید آب تمیزی باشد. مقدار و حجم مصرفی آن در بعضی صنایع از جمله صنایع نساجی خیلی زیاد می باشد و نهایتا محصول جانبی آنها آبی آلوده با بار آلودگی خیلی بالا نسبت به آب مصرف خواهد بود. لذا می توان نتیجه گرفت که صنعتی شدن جوامع ناخواسته محصولی به جامعه هدیه خواهد داد که همان آب های آلوده یعنی پساب های صنعتی است. این آب های آلوده علاوه بر موجودات، در آب های سطحی و زیرزمینی باعث مریضی و مرگ و میر هزاران انسان در کوتاه مدت و یا دراز مدت شده و خواهد شد. 

 

 رنگ زدایی صنایع نساجی با اکسیدین

بـرای رنگ زدایی صنایع نساجی روش های مختلفی وجود دارد که می توان به انعقـاد و لختـه سـازی، اکـسیداسیون شـیمیایی، تـصفیه بیولوژیکی، تکنیک الکتروشیمیایی، تعویض یونی، جذب سطحی و فرآیندهای ترکیبی شامل ازن زنی و انعقاد یا انعقاد و تعویض یونی اشاره کرد.

تخلیه فاضلاب رنگی حاوی نمک در منابع آبی، موجب اثرات زیان آور زیست محیطی زیادی از جمله نابودی موجودات زنده، افزایش BOD و کاهش ارزش رودخانه ها می شود. روش های مختلف تصفیه فیزیکی و شیمیایی جهت تصفیه این نوع پساب ها به کار رفته است که هر یک مشکلات خاص خود را دارند.

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

 تاُثیر این پساب ها بر روی انسان

 

اگر این پساب ها که در فرایندهای مختلف تولید بوجود می آیند را بدون تصفیه و پاکسازی لازم به آبراه های پیرامون دفع نمایند باعث آلودگی این آب ها شده و صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی منطقه و کشور وارد خواهند کرد که تاوان آن را نسل های حاضر و نسل های آینده باید بپردازند. با توجه به خصوصیت های پساب های نساجی یعنی حجم زیاد، رنگین بودن و دمای بالای آن ها، بطور خیلی خلاصه به مشکلات و مسایلی که این آب ها می توانند در صورت دفع بدون تصفیه در آب های پیرامونی ایجاد نمایند اشاره می شود. رنگین بودن پساب های نساجی در نتیجه حضور مواد رنگزا علاوه بر سمی بودن و سرطان زا بودن دسته هایی از آن ها، مشکلاتی از منظر حس زیبایی دوستی ایجاد می نمایند، یعنی اینکه انسان هایی که شاهد جریان آب رنگین و چرکین در محیط پیرامون خود هستند دچار شوک های روانی خواهند شد و حس زیبایی دوستی آنها صدمه خواهد دید در ضمن بعلت رنگین بودن آنها باعث کاهش نفوذ نور خورشید به لایه های داخلی آب های سطحی گردیده و مانع تداوم پدیده فوق العاده مهم فتوسنتز در آبها خواهند شد.

 

 رنگ زدایی صنایع نساجی

 

مواد رنگزایی که در صنایع نساجی مصرف می شوند دارای دو خصوصیت بارز می باشند: اول تمایل جذب برای محدوده ای از زمینه ها و دوم پایداری و ثبات در برابر آب، نور و گازهای مختلف؛ این خصوصیات تاثیرات مواد رنگزا بر محیط زیست را به یک محدوده وسیع گسترش می دهد. همانگونه که قبلا نیز شرح داده شد، در فرآیندهای رنگرزی اتصالات بین مواد رنگزا و لیف به طور 100 % برقرار نمی گردد. بنابراین همیشه در مایعات شستشو و یا در آب اضافی فرآیندهای رنگرزی مقادیری مواد رنگزا دیده می شود. میزان جذب مواد رنگزا به نوع، عمق، شید، و روش رنگرزی آنها، نسبت به مایع به کالا و … بستگی دارد.

اکسیداسیون از مهم ترین روش های حذف رنگ از فاضلاب می باشد. پراستیک اسید با تولید رادیکال هیدروکسیل موفق به حذف متیلن بلو، reactive blue ، اریوکروم بلک تی و سایر رنگ ها می شود. قابل ذکر است که بازدهی حذف رنگ با ترکیب روش فنتون و پراستیک اسید به عنوان یک اکسید کننده بسیار قوی، افزایش می یابد.

بیشترین راندمان در این روش، ۹۹ درصد است. غلظت پراستیک اسید ۳۰ ppm و غلظت رنگ متیلن بلو ۱۰ ppm است. زمان تماس در این شرایط سی دقیقه می باشد.

اکسیدین تولیدی صنایع آرال شیمی به عنوان یک ضد عفونی کننده صنعتی سطح بالا با قدرت ضدعفونی کنندگی بسیار بالاتر و موثر تر از کلر و همزمان خاصیت اکسید کنندگی بسیار قوی ،کاربرد زیادی در تصفیه آب و بخصوص فاضلاب صنایع مختلف از جمله فاضلاب صنایع نساجی دارد. ترکییب این ماده ضد عفونی کننده صنعتی با روش فنتون می تواند کاربرد مفید و حائز اهمیتی در صنایع نساجی داشته، و متضمن افزایش کارایی این تکنیک در صنعت نساجی باشد. البته با هزینه هایی بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر. جهت کسب مشاوره رایگان و مطالعه مقاله اصلی رنگ بری فاضلاب صنایع نساجی با استفاده از اکسیدین و سایر منابع مرتبط به سایت WWW.ARALSHIMI.COM مراجعه نمایید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده