بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بیماری هندوانه و علائم آن را بشناسیم

بیماری هندوانه و علائم آن را بشناسیم

برخلاف باور عمومی که هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده است، این میوه محبوب تابستانی سرشار از مواد مغذی است. هندوانه سطوح بالا از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را ارائه می کند.

 

خواص هندوانه

مصرف میوه ها و سبزی ها از انواع مختلف با کاهش خطر بسیاری از بیماری های مرتبط با سبک زندگی پیوند خورده است.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند هندوانه خطر چاقی، مرگ و میر کلی، دیابت، و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

از دیگر فواید هندوانه می توان به بهبود شرایط پوست و مو، افزایش انرژی، و کاهش وزن اشاره کرد.

 

آسم

خطر ابتلا به آسم بین افرادی که مقادیر زیاد از مواد مغذی خاص را مصرف می کنند، کمتر است. ویتامین C یکی از این مواد مغذی است که در بسیاری از میوه ها و سبزی ها، از جمله هندوانه یافت می شود.

رژیم های غذایی سرشار از لیکوپن که در هندوانه نیز یافت می شود، ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

 

سرطان

به عنوان یک منبع عالی برای آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین C، هندوانه می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد که از عوامل شکل گیری سرطان هستند و نابودی آنها کمک کند. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات در ارتباط بوده است.

 

انواع بیماری های هندوانه

 

1.سفیدک داخلی جالیز

 

عامل بیماری سفیدک داخلی

سفیدک داخلی جالیز، یکی از رایج ترین بیماری های هندوانه می باشد. عامل بیماری در داخل بقایای گیاهی و یا روی علف‌های هرز میزبان بیماری زمستان گذرانی می‌کند. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی ١٧ تا ٢١ درجه سانتی‌گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. باد و آبیاری بارانی باعث جابجایی عامل بیماری می‌شود.

 

علائم بیماری 


  • در سطح رویی برگ لکه های قهوه ای کم رنگ تشکیل می شود که در سطح زیرین برگ در مقابل همین لکه ها پوشش خاکستری مایل به ارغوانی که اجتماعی از اندام های عامل بیماری می باشند تشکیل می گردد.
  • باگذشت زمان و افزایش شدت بیماری تعداد لکه برگ ها بیشتر شده و لکه ها نکروز و قهوه ای تیره با هالهزرد رنگ می شوند.
  •  به علت خشک شدن لکه ها بر روی برگ ها، برگ ها خشک شده و بوته منظره سوختگی به خود می گیرد.

 

2.بوته میری جالیز

 

از دیگر بیماری های هندوانه، می توان به بوته میری جالیز اشاره کرد. این بیماری به گیاهان خانواده جالیز بخصوص خیار، کدو، انواع خربزه و هندانه حمله می‌کند. قارچ این بیماری زمستان را غالباً به شکل هاگ در خاک و بقایای گیاهان آلوده می‌گذراند.

 

علائم بیماری


  •  بارزترین نشانه بیماری فرورفتگی نسج گیاه در محل حمله قارچ عامل بیماری است.
  • محل فرورفتگی ابتدا سفت و نمدی بوده و به تدریج نرم می شود.
  •  اولین عالئم بر روی میوه ای که در سطح خاک مرطوب قرار می گیرد با یک لکه کوچک گرد فرورفته، آبکی و به رنگ سبز تیره با قطر حدود یک سانتی متر ایجاد می شود.
  •  از ویژگی های خاص این بیماری این است که بوته ها بدون اینکه کمترین عارضه ناشی از زردی و پژمردگی داشته باشند در همان حالت کامال سبز و شاداب در مدت کوتاهی از پا در می آیند.

 

 

3.لکه برگی زاویه ای

 یکی دیگر از بیماری های هندوانه، لکه برگی زاویه ای می باشد. در ادامه به توضیح منشأ بیماری و علائم آن می پردازیم.












عامل بیماری

رطوبت نقش فراوانی در شیوع عامل بیماری دارد. جابجایی عامل بیماری‌زا به وسیله بذور آلوده، باران، حشرات و ادوات کشاورزی صورت می‌گیرد. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی ٢۵ تا ٢٩ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. این باکتری به مدت دو سال روی بقایای گیاهی و بذور آلوده زمستان گذرانی می کند. برای جلوگیری از آلودگی احتمالی طالبی، بایستی از کشت در صیفی‌کاری‌هایی که در طول دو سال قبل آلوده بوده‌اند خودداری نمود.

 

علائم بیماری


  • لکه ها روی برگ به صورت نقاط ریز با هاله ای سبز رنگ تشکیل می شود. لکه ها به تدریج بزرگ شده به رگبرگ ها رسیده و حالت زاویه دار می شوند.
  • لکه ها به رنگ مایل به قهوه ای و بافت مرده می گردند.
  • در روی میوه ها لکه ها ایجاد صمغ زرد رنگی کرده که باعث پوسیدگی میوه می گردد.

 

4.پژمردگی فزیورامی

 

از بیماری های گیاهی وسیع الانتشار بسیار مخرب هستند، که کم و بیش به صورت ناگهانی باعث پژمردگی، قهوه ای شدن و مرگ برگها وسر شاخه های ترد گیاه و مرگ تمام گیاه می شوند.

این گونه بیماری ها در اثر فعالیت پاتوژن در بافت آوندهای چوبی گیاه ایجاد میشود و تمامی یا برخی از بخشهای بالایی گیاه (بالاتر از نقطه ی تهاجم آوندی پاتوﮊن) در گیاهان یکساله و بعضاً گیاهان دایمی و پایا طی چند روز یا چند هفته ای از بین می روند.

 

علائم بیماری

 این بیماری در زمانی که بوته ها جوان است به بوته حمله کرده و باعث کندی رشد در بوته می شود.


  •  ساقه ها در محل بافت آوندی تغییر رنگ داده.
  •  تغییر رنگ، پژمردگی و خشکی برگ و دمبرگ
  •  علائم روی برگچه های جوانتر به صورت رگ روشنی دیده می شود. در مرحله بعد برگ های مسن بهدلیل شل شدن دمبرگ پژمردگی را نشان می دهند.
  • در صورت آلودگی شدید گیاه مسن تر در مزرعه به طور ناگهانی پژمرده و خشک می شود.
  • در نهایت ریشه خسارت دیده و بوته از بین می رود.

 

قارچ کش

قارچ کش ها (fungicide) در اصطلاح به ترکیباتی اتلاق می گردد که سبب مرگ یا از بین رفتن پرگنه (colony) قارچ می شوند. مواد fungistatic ترکیباتی شبه قارچ کش می باشند که بدون از بین بردن قارچ سبب توقف رشد و یا مانع بیماریزایی آن می شوند. در برخی از موارد این ترکیبات سبب افزایش توان دفاعی گیاه در مقابل قارچ بیمارگر نیز شده اند.

 

دلیل استفاده نکردن از قارچ کش ها

 

در بخش های قبل با انواع هندوانه و بیماری های قارچی که در این میوه شایع هستند آشنا شدید. در مزارع کشت هندوانه نیز مانند سایر محصولات کشاورزی از انواع قارچ کش ها، سموم و آفت کش های شیمیایی استفاده می شود.

همانطور که می دانید، قارچ کش ها و سموم شیمیایی به خاک و آب های زیر زمینی نفوذ می کنند. نفوذ این محصولات شیمیایی سبب آلوده شدن خاک و همچنین تاثیرات مضر بر آب می شود. متاسفانه استفاده بیش از حد این محلول ها بین کشاورزان ایرانی بسیار مرسوم است. این امر باعث مقاوم شدن بیماری ها در برابر این محصولات شده است.

 

جایگزین بسیار مناسب برای قارچ کش

 

جایگزین کردن سموم و قارچ کش ها با محصولی ارگانیک و بدون ضرر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل آرال شیمی تلاش خود را در این راستا انجام داده است.

در این زمینه اگروسیب و پراکسیدین را به شما معرفی می کنیم. این دو محلول ارگانیک در مزارع کشاورزی و همچنین گلخانه ها جایگزین انواع قارچ کش ها می شوند. طیف اثر بالا، ارگانیک بودن، بدون تاثیر سوء بر آب و خاک، تقویت و اکسیژن رسانی به ریشه تعدادی از مزایای این محصولات می باشد.

شما میتوانید جهت مشاهده منبع اصلی مقاله و مطلب جامع و کامل تر در این زمینه اینجا کیک کنید.و همچنین جهت مشاهده محصولات ضدعفونی کننده (غیر الکلی ) و شوینده های قلیایی و اسیدی صنعت به سایت آرال شیمی مراجعه نمایید.

 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده