بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و آب فاضلاب

ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و آب فاضلاب

ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و آب فاضلاب میزان محافظت در برابر تماس با ارگانیسم های بیماری زا را شامل می شود که عامل ایجاد وبا، فلج اطفال، حصبه، هپاتیت و تعدادی دیگر از بیماری های باکتریایی، ویروسی و انگلی هستند. ضد عفونی کردن آب فرآیندی است که در آن درصد قابل توجهی از ارگانیسم های بیماری زا کشته یا کنترل می شوند. به دلیل آن که یک ارگانیسم بیماری زا می تواند حجم وسیعی از آب یا فاضلاب را در برگیرد، اندازه گیری اثر ضد عفونی کننده اغلب با استفاده از ارگانیسم های شاخص انجام می پذیرد که در مقادیر زیاد در جایی که پاتوژن ها در آن حضور داشته باشند، وجود دارند. رایج ترین ارگانیسم شاخص کاربردی در ارزیابی آب آشامیدنی کلیفرم آن است، مگر آن که دلیلی برای تمرکز روی یک پاتوژن خاص وجود داشته باشد. شایع ترین ارگانیسم شاخص برای ارزیابی فاضلاب، کولیفرم مدفوع است. فاضلاب های خانگی در مقایسه با آب های سطحی متداول تقریبا ۱۰۰۰ برابر ارگانیسم بیشتری دارند. منبع (گروه مهندسی اوژن اطلس سپهر)


دلایل ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و آب فاضلاب


  • تثبیت مواد آلی
  • تولید پساب قابل تخلیه در محیط و محافظت از محیط زیست
  • استفاده مجدد از آب و مواد جامد ناشی از تصفیه فاضلاب

 

انواع ضدعفونی کننده های آب و فاظلاب

 

آب ژاول

آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم، مایعی زرد رنگ با درجه خلوص 10تا 16 درصد می باشد که با نام هایی از قبیل کلر مایع، آنتی فرمین، اکسید کلراید سدیم شناخته شده و دارای فرمول شیمیایی Naocl می باشد. این مایع زرد رنگ که بیشتر برای ضد عفونی آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد، دارای بو و طعم تندی بوده و ورود آن به درون بدن انسان و تماس با زخم ها بسیار خطرناک است. علاوه براین، لازم به ذکر است که کلر مایع فرار می باشد و با افزایش دمای محیط تجزیه می گردد. به همین دلیل لازم است برای نگهداری از آنها از ظروف در بسته و مات استفاده گردد.



 

معایب آب ژاول

علیرغم مزایای بسیار زیادی که آب ژاول نسبت به گاز کلر دارد، لازم است قبل از استفاده از آن با خطرات و معایب کلر مایع نیز آشنا باشید.

از مهم ترین محدودیت های موجود در آب ژاول می توان به موارد زیر اشاره نمود:


  • تماس مستقیم با بخار هیپوکلریت سدیم منجر به سوزش و خارش شدید چشم می شود
  • استفاده از آب ژاول در محیط های دربسته منجر به تحریک سیستم تنفسی می گردد
  • کلر مایع سمی می باشد و خوردن آن منجر به اختلال در سیستم گوارشی و تنفسی شده و در بسیاری از مواقع نیز می تواند منجر به کم و مرگ شود.
  • ماده موثر آب ژاول (هیپوکلریت سدیم) پوست، چشم و ریه ها را تحریک می کند و به آنها آسیب می رساند. لذا از تماس مستقیم آن با دست باید پرهیز کرد.
  • آب ژاول ماده ای سمی است و نباید آن را در محیط های بسته به کار برد. باز کردن درب ها و پنجره ها برای تهویه مناسب ضروری است.
  • در صورت استفاده از آب ژاول با ترکیبات دیگر بخصوص به همراه جوهر نمک وموادی مثل آن گاز سمی وکشنده کلر آزاد می گردد.
  • بدلیل آسیب رساندن آب ژاول به الیاف اصلی بافت پارچه، از آب ژاول برای پارچه های پشمی وابریشمی و چرم نباید استفاده کرد.
  • آب ژاول موجب خوردگی فلزات می شود وبرای وسایل فلزی مناسب نیست.
  • در صورت ترکیب با آب گرم، واکنش کلر تشدید شده و منجر به رها سازی گاز سمی می شود.


 

کلر زنی

کلر برای اولین بار در سال 1908 در یکی از شهر های آمریکا به یک سیستم آب همگانی افزوده شد و در نابودی بسیاری از میکروب های حامل بیماری های واگیر منتقل شده از طریق آب از جمله وبا و تب تیفوئید موثر بود. این روش گندزدایی به مدت 80 سال در شهرهای مختلف استفاده شده و دارای اثرات مثبت بر بهداشت همگانی و سلامت عمومی جامعه بوده است.

 










معایب و مضرات کلرزنی


  • کلر باقیمانده در اثر ترکیب با مواد آلی موجود در آب، تولید ترکیباتی می کند که می توانند برای سلامت انسان خطرناک باشند.
  • تماس مستقیم کلر با پوست و موی انسان موجب حساسیت های پوستی و ریزش مو و مشکلات دیگر میشود.
  • استنشاق گاز کلر برای انسان مضر می باشد.
  • طبق تحقیقات تیم پزشکی دانشکده پزشکی ویسکانسین ریزش مو، بیماری های پوستی و ریوی با آب کلر زده رابطه مستقیم دارد. در هنگام مصرف آب، به خصوص هنگام دوش گرفتن زمینه لازم برای ابتلا به بیماری های حاصل از کلر آب از طریق جذب این گاز توسط ریه ها و پوست چند برابر می­شود.
  • اثرات کوتاه مدت آن شامل سوزش چشم ها، خشک شدن پوست و مو می باشد ولی در دراز مدت اثرات نا مطلوبی را بر روی پوست، مو و ریه ها باقی می­گذارد.
  • طبق بررسی‌های شورای کیفیت محیط‌زیست آمریکا (S. Council of Environmental Quality)، خطر سرطان در افرادی که آب کلردار می‌خورند ۹۳ درصد بیش‌تر از آن‌هایی است که آب بدون کلر مصرف می‌کنند.
  • یکی از سرطان هایی که ارتباط مستقیم با دوش گرفتن با آب ناسالم را دارد سرطان سینه است. اخیرا صندوق ملی سرطان سینه آمریکا گزارشی در مورد (ارتباط کلر) منتشر کرد. این ماده عامل مشترک میان زنانی که سرطان سینه دارند. همه این افراد دارای ۵۰% تا ۶۰% مقادیر بالاتر فرآورده های فرعی کلر در بافت سینه هستند.


  

اشعه ماوراء بنفش (UV)

انسان از قرن ها پیش دریافته بود که نور خورشید میتواند از اشاعه عفونت و میکروب جلوگیری کند.

سالها بعد دانشمندان ثابت کردند که فعالیت و تکثیر میکرو ارگانیسم ها زمانی که تحت تابش نور آفتاب قرار می گیرند متوقف می شوند و مشخص شد که عامل این پدیده نور مرعی خورشید یا همان اشعه ماوراء بنفش می باشد. بنابه آمار رسمی تا سال 2009 حدود دو هزار شهر اروپایی برای گند زدایی آب های مصرفی از اشعه ماوراء بنفش استفاده کرده اند.

اشعه ماوراء بنفش قادر است فرم فعال باکتری، ویروس، تک یاخته و اسپور را غیر فعال کند و از تکثیر آن جلوگیری کند.

 

معایب اشعه ماوراء بنفش (UV)

اثر ماندگاری و تداوم مستمر در مراحل ثانوی گندزدایی ندارد

برای مواردی که مواد جامد معلق بر روی آب زیاد از حد باشد کارایی کمتری دارد

لاشه و مواد جامد باقی مانده از میکرو ارگانیسم ها در آب باقی میماند و موجب آلودگی ثانویه آب میشود و…

 

استفاده از اکسیدین در مرحله ضدعفونی فاضلاب

به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از کلر و یا ازون باید ماده ضدعفونی کننده مناسبی را بعنوان جایگزین پیدا کرد. اکسیدین از ۴۰ روش مختلف با انواع آلودگی های میکروبی مقابله می کند. بنابراین مقاومت باکتریایی در مقابل این ماده بوجود نمی آید. همچنین محلول اکسیدین پس از انجام ضدعفونی فاضلاب به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود. به همین دلیل می تواند جایگزین مناسبی برای کلر و ازون باشد.

باتوجه به موارد ذکر شده در بالا، اکسیدین برای ضدعفونی آب ورودی خط تولید صنایع مختلف، ضدعفونی سیستم RO و UF، ضدعفونی فاضلاب کشتارگاه، صنایع غذایی و … مورد استفاده قرار می گیرند.


متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.

توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد

با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.


آرال شیمی محلول اگوسیب را جهت تصفیه فاضلاب و جایگزین مناسب کلر و آب ژاول و اشعه ماوراء بنفش تولید می کند. این محلول در ظروف مختلف از جمله ده لیتری تولید و عرضه می شود. و میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره ریگان از کار شناس های فنی این صنعت به سایت www.aralshimi.com مراجعه نمایید. و همچنین جهت مطالعه نسخه کامل تر مقاله اینجا کلیک کنید.

 


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده